2006年 04月 25日
【事例研究】パートナーシップと呼ばれる官民談合=国家財政の私物化:アクセンチュア社の場合(2)
|
2005年5月ワシントンポストに掲載された『交差点に差し掛かった米国国境の保安』(U.S. Border Security at a Crossroads)と題する論文がある.ワシントンポストのベテラン記者Robert O'Harrow Jr.とScott Highamの共同執筆によるものである.やや長文であるが,興味深い内容が満載なので是非読んで頂きたい.アクセンチュア社が政府基幹業務に食い込むときの手口が時系列で克明に記録されているので,資料的価値もある.副題は『技術的問題がUS-VISITプログラムの入国者スクリーニングの効果を限定的なものにする』(Technology Problems Limit Effectiveness of US-VISIT Program to Screen Foreigners) となっているが,それに留まらず(非常に控えめな筆致ながら)これらの露呈した技術的欠陥の根底に横たわる問題の本質,つまりアンチ・テロリズムという口実の元で野放しに拡大し続ける『国家財政の私物化』をくっきりと焙り出す内容になっている.
アクセンチュア社は,US-VISITプログラムの1兆円超(100億ドル)に達すると見込まれる巨額資金を使って一体何を作るのかという問いに答えて,「仮想国境(Virtual Border)を創造する」と述べている.ある時間が経過して振り返ってみれば,"Accenture will be “paid for specific tasks along the way, even if the overall system ultimately doesn’t work.” "というシニカルな予測が的中することは既にこのとき確定していたと言えるかもしれない."virtual"という言葉は確かにコンピュータ業界では日常のように出てくるギョーカイ用語ではあるが,北はカナダ,南はメキシコに接する長い地上のリアルな国境線(武装した越境者のグループが狼の群れのように徘徊している)を持つ合衆国の住民には何ともいかがわしいものに聞こえたのではないだろうか?少なくとも私はこの「知らない人を煙に巻くような」キャッチコピーを聞いたとき,直ちにこの会社のインチキ性を直感した.
私は専門家ではないので詳しいことは分からないが,私の知る限り米国の予算案というのは恐るべきドンブリ勘定であるようだ.日本では歳入・歳出は単年度主義で決定することになっているが,アメリカではある種の長期プラン(大風呂敷=架空の総額)の上で個別年度の予算額を決定しているように思われる.このような仕掛けの上で,「911以来の戦費が5000億ドル(60兆円)を超える」などという野放図なことが容易に罷り通るようになっている.特に産軍複合体と呼ばれる軍需産業との癒着にははなはだしいものがあり,着手する前に多額の前払い金を渡してしまうなどという(日本ではほとんど考えられない)ことが日常茶飯的に行なわれていると言う.(このほかにブラックマネーと呼ばれる巨額の闇予算がある)
アクセンチュアはこのような奇怪な風土の上で急成長した化け物キノコであろう.ほとんどビョーキとしか言いようがない.しかし,この病は決してローカルな風土病などではない.むしろ極めて伝染性の強い疫病(ペスト)であると考えなくてはならない.ここでは実例を挙げることをしないが,すでに日本の国家財政(地方を含む)もこの外来の病に冒されていることだけは断言できる(3セクなどはその初発的形態であったと言えるかもしれない).アメリカは老いぼれて牙を失いふらつきながらあちこちに病原菌を振り撒いて歩く病めるライオンである.上記した論文はちょい長過ぎという方のために,この論文の骨子を要約したようなショートテキストがあったので以下にご紹介しよう.タイトルは,The United States of Accentureである.
The United States of Accenture
http://thinkprogress.org/2005/05/23/handing-over-the-security-reins/
Last year, the Department of Homeland Security “awarded one of the most ambitious technology contracts in the war on terror — a 10-year deal estimated at up to $10 billion — to the global consulting firm Accenture.” After giving DHS advice on how to run the bidding process, Accenture won the contract; the firm “promised to create a ‘virtual border’ that would electronically screen millions of foreign travelers.” The project is under an “indefinite delivery-indefinite quantity contract,” which means that Accenture will be “paid for specific tasks along the way, even if the overall system ultimately doesn’t work.” Now homeland security experts worry that “[t]here’s no question we could end up spending billions of dollars and end up with nothing. It creates an illusion of security that doesn’t exist.”
The power handover from the government to a contractor has a disturbing sense of déjà vu to it, maybe because of its interesting connection back to Accenture.
Titan Corporation of San Diego, a partner of Accenture, was “among the companies identified by a U.S. military investigation as providing interrogators and interpreters at Abu Ghraib prison in Iraq.” In fact, their participation in and/or failure to report abuse of prisoners led to employees from Titan being referred to the Justice Department for prosecution. A key explanation of how the employees were able to get away with the abuse was revealed by an internal Army report that concluded: “in general, US civilian contract personnel (Titan Corporation, CACI, etc…), third country nationals, and local contractors do not appear to be properly supervised within the detention facility at Abu Ghraib … they wandered about with too much unsupervised free access in the detainee area.”
In providing personnel to Abu Ghraib prison, Titan worked with CACI International. Focusing on CACI, a Government Accountability Office inquiry shed a harsh light on what happens when the government hands over its oversight responsiblities. The report found that “government officials … all but abdicated their responsibility, leaving it to the private contractor to set terms for its work.” The power handover allowed “the contractor [to play] a role in the procurement process normally performed by the government. This in turn ‘[created] a conflict of interest and [undermined] the integrity of the competitive contracting process.’”
米国下院はオレンジ点滅中の交差点に差し掛かったアクセンチュアの信号無視を止めることができなかった.アクセンチュア合衆国の悪夢が日本本土を席巻することを許してはならない.アクセンチュアのような会社がはびこることは,日本のためにも世界のためにもならない.私は全日本国民に直ちに反アクセンチュアキャンペーンに参加されんことを訴える.
画像ソース:http://fixco1.com/docs/accenturedeal.html
【参考資料】
ロシア・マフィア=株式会社CIA (オルタナティブ通信,2007-08-11)
アクセンチュア社は,US-VISITプログラムの1兆円超(100億ドル)に達すると見込まれる巨額資金を使って一体何を作るのかという問いに答えて,「仮想国境(Virtual Border)を創造する」と述べている.ある時間が経過して振り返ってみれば,"Accenture will be “paid for specific tasks along the way, even if the overall system ultimately doesn’t work.” "というシニカルな予測が的中することは既にこのとき確定していたと言えるかもしれない."virtual"という言葉は確かにコンピュータ業界では日常のように出てくるギョーカイ用語ではあるが,北はカナダ,南はメキシコに接する長い地上のリアルな国境線(武装した越境者のグループが狼の群れのように徘徊している)を持つ合衆国の住民には何ともいかがわしいものに聞こえたのではないだろうか?少なくとも私はこの「知らない人を煙に巻くような」キャッチコピーを聞いたとき,直ちにこの会社のインチキ性を直感した.
私は専門家ではないので詳しいことは分からないが,私の知る限り米国の予算案というのは恐るべきドンブリ勘定であるようだ.日本では歳入・歳出は単年度主義で決定することになっているが,アメリカではある種の長期プラン(大風呂敷=架空の総額)の上で個別年度の予算額を決定しているように思われる.このような仕掛けの上で,「911以来の戦費が5000億ドル(60兆円)を超える」などという野放図なことが容易に罷り通るようになっている.特に産軍複合体と呼ばれる軍需産業との癒着にははなはだしいものがあり,着手する前に多額の前払い金を渡してしまうなどという(日本ではほとんど考えられない)ことが日常茶飯的に行なわれていると言う.(このほかにブラックマネーと呼ばれる巨額の闇予算がある)
アクセンチュアはこのような奇怪な風土の上で急成長した化け物キノコであろう.ほとんどビョーキとしか言いようがない.しかし,この病は決してローカルな風土病などではない.むしろ極めて伝染性の強い疫病(ペスト)であると考えなくてはならない.ここでは実例を挙げることをしないが,すでに日本の国家財政(地方を含む)もこの外来の病に冒されていることだけは断言できる(3セクなどはその初発的形態であったと言えるかもしれない).アメリカは老いぼれて牙を失いふらつきながらあちこちに病原菌を振り撒いて歩く病めるライオンである.上記した論文はちょい長過ぎという方のために,この論文の骨子を要約したようなショートテキストがあったので以下にご紹介しよう.タイトルは,The United States of Accentureである.
The United States of Accenture
http://thinkprogress.org/2005/05/23/handing-over-the-security-reins/
Last year, the Department of Homeland Security “awarded one of the most ambitious technology contracts in the war on terror — a 10-year deal estimated at up to $10 billion — to the global consulting firm Accenture.” After giving DHS advice on how to run the bidding process, Accenture won the contract; the firm “promised to create a ‘virtual border’ that would electronically screen millions of foreign travelers.” The project is under an “indefinite delivery-indefinite quantity contract,” which means that Accenture will be “paid for specific tasks along the way, even if the overall system ultimately doesn’t work.” Now homeland security experts worry that “[t]here’s no question we could end up spending billions of dollars and end up with nothing. It creates an illusion of security that doesn’t exist.”
The power handover from the government to a contractor has a disturbing sense of déjà vu to it, maybe because of its interesting connection back to Accenture.
Titan Corporation of San Diego, a partner of Accenture, was “among the companies identified by a U.S. military investigation as providing interrogators and interpreters at Abu Ghraib prison in Iraq.” In fact, their participation in and/or failure to report abuse of prisoners led to employees from Titan being referred to the Justice Department for prosecution. A key explanation of how the employees were able to get away with the abuse was revealed by an internal Army report that concluded: “in general, US civilian contract personnel (Titan Corporation, CACI, etc…), third country nationals, and local contractors do not appear to be properly supervised within the detention facility at Abu Ghraib … they wandered about with too much unsupervised free access in the detainee area.”
In providing personnel to Abu Ghraib prison, Titan worked with CACI International. Focusing on CACI, a Government Accountability Office inquiry shed a harsh light on what happens when the government hands over its oversight responsiblities. The report found that “government officials … all but abdicated their responsibility, leaving it to the private contractor to set terms for its work.” The power handover allowed “the contractor [to play] a role in the procurement process normally performed by the government. This in turn ‘[created] a conflict of interest and [undermined] the integrity of the competitive contracting process.’”
米国下院はオレンジ点滅中の交差点に差し掛かったアクセンチュアの信号無視を止めることができなかった.アクセンチュア合衆国の悪夢が日本本土を席巻することを許してはならない.アクセンチュアのような会社がはびこることは,日本のためにも世界のためにもならない.私は全日本国民に直ちに反アクセンチュアキャンペーンに参加されんことを訴える.
【参考資料】
ロシア・マフィア=株式会社CIA (オルタナティブ通信,2007-08-11)
by exod-US
| 2006-04-25 00:35
| 郵政をユダヤ資本から取り戻せ